Jdi na obsah Jdi na menu
 


Židé

Výraz Židé/židé má následující významy:

  • příslušníci židovského národa (píše se Židé s velkým Ž)
  • vyznavači židovského náboženství (píše se židé s malým ž)

Oba významy se do jisté míry překrývají, protože židovské náboženství bylo původně náboženstvím národním a bylo jedním z určujících rysů příslušnosti k národu Židů. Dalšími rysy bylo území Izraele a Palestiny a jazyk (hebrejština, aramejština, později např. jidiš a ladino).

Vzhledem k roztroušení Židů po světě přestalo být určujícím faktorem obývané území a postupně se vytratil i původní společný jazyk. Náboženství a kulturní tradice zůstaly. Protože během středověku žili Židé mnohdy v ghettech a přinejmenším teoreticky se nemísili s nežidovským obyvatelstvem, lze tak nadále mluvit o národu, je-li chápán jako společenství odvozované od společného předka. Existuje však množství náhledů na tuto otázku; realitě snad bližší je výklad židovství jako druhu kulturního či diskursivního společenství (Eliyahu). Během 18. a 19. století se židé stále více začali považovat za příslušníky národů, v jejichž zemích žili. V těchto případech už označení žid zůstalo pouze vyjádřením náboženské příslušnosti.


V českých zemích žijí čeští židé. Velmi zhruba lze říci, že postavení českých židů bylo i přes různé excesy, spojené jednak s náboženskými předsudky, jednak s problematickým postavením židů v jazykovém zápolení zejména před první světovou válkou, v této zemi poměrně snesitelné. Myšlenka české asimilace, tj. asimilace zdejších židů jako součásti českého politického národa s odlišným vyznáním, se objevila již ve 40. letech 19. století a zejména po roce 1860 se těšila stále větší popularitě. Jedním z významných představitelů českožidovského hnutí byl mladoboleslavský MUDr. Siegfried Kapper, český spisovatel. Po něm byl také později pojmenován hlavní list českožidovského hnutí. Dalším významným myslitelem byl Dr. Jindřich Kohn, autor spisů o asimilaci. Zejména po roce 1918 byla asimilace velmi intenzivní, i když velmi často kráčela ruku v ruce s oslabením víry. Proti asimilacionistům vystupovaly především sionistické spolky. Nový vzestup českožidovství lze pozorovat ve 30. letech, kdy se řada německojazyčných židů odvrátila od němectví a pak po roce 1948, jako důsledek destrukce židovských náboženstvých společenství. Dnes je pouze část českých židů zároveň členy CR, organizace ovládané značně tradicionalistickým duchem. Přesný počet českých židů lze proto stanovit jen přibližně, v řádu několika tisíc.


Dále je třeba podotknout, že od roku 1948 existuje na území zhruba odpovídající bývalému britskému mandátu Palestina stát Izrael, v němž Židé opět tvoří majoritní skupinu a hovoří moderní hebrejštinou (ivrit). Hlavním náboženstvím země je ortodoxní a konzervativní judaismus, většina obyvatel Izraele se však považuje za sekulární. Je třeba pečlivě odlišovat pojem Izraelité (staří Hebrejci z doby Bible), Izraelci (občané státu Izrael bez ohledu na víru, tedy i takzvaní Palestinci s izraelským občanstvím), Židé (národní pojetí započaté sionismem) a židé (náboženské pojetí). Poslední dvě kategorie nikterak nezávisí na státě Izrael, protože Židé i židé žijí po celém světě a Izrael je toliko jedna z mnoha zemí v níž žijí, i když je třeba vždy zohlednit tradiční, kulturní význam, který země izraelská pro judaismus a pro sionismus má.

Foto:

židovský hřbitov

synagoga

...

Židé za II. světové války ( pronikavá žlutá Davidova hvězda všem vysvětlovala, že to jsou židé )

 

Náhledy fotografií ze složky Anne Frank

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

židé

(Zuza41nice*, 21. 12. 2011 6:59)

co je to teda to: MAZL TOV ?? ;)
Odepiš prosím na zrzana14@email.cz

Re: židé

(Ivan, 1. 6. 2012 10:24)

Odpovídám takto, protože nemám e-mail. Zhruba to znamená "všecko nejlepší". Nejčastěji a nejraději to Židé říkají na židovské svatbě. Na závěr obřadu ženich tradičně jako vzpomínku na zničení chrámu rozbije porcelánový hrníček, svatebčané zvolají mocným hlasem: MAZLTOV! a vezmou si každý střípek na památku a pro štěstí. V hlubším smyslu "tov" znamená ideální stav při stvoření světa.

Problématika antisemitismu

(Mikyska Luboš KSČM Vysoké Mýto, 25. 11. 2007 11:14)

Celý problém nepřátelství a intolerance k židum vidím v tom že aktivity skupin jako národní odpor apod.jsou právním sistémem v ČR tolerovány,dále také nechápu proč zde existuje kancelář sudetoněmeckého landsmanšaftu,jak je vidět někteří lidé radši vidí kohokoliv který bude křičet po sociální spravedlnosti a omezení přistěhovalectví i když bude mít na lokti hakový kříž a v srdci nenávist.Navrhnul bych každému aby si zajel v ČR např do Teresina.Všichni jsme na tomto světě děti Boží at už to cítíme nebo ne.Tak jen zbívá mi říct Mazl Tov a nikdy né rok 1938 ani žádný jiný kdy se beztrestně pošlapávala lidská práva vždyt už od narození jsme my všichni vyvolený národ bez ohledu na barvu pleti či náboženství.Hodně štěstí a lásky vám co toto čtete přeje Mikyska Luboš KRALL@email.cz

Nadpis:-)

(Azad, 13. 6. 2007 14:34)

Vcelku ujde..