Once
V přeplněných ulicích Dublinu se setkávají dvě muzikantské duše – Dívka a Kluk. Muziku milují, muzikou vyjadřují své nejniternější pocity, muzikou se dorozumívají, muzikou žijí. Vedle muziky existuje však i reálný život a starost o budoucnost.
Vše, co jste o irském hudebním snímku Once slyšeli, četli, viděli, je pravda. Reakce na tento film se totiž částečně vymyká klasické reflexi filmového díla. Once se musí prožít. Prožijete-li jej, pak už je jedno, zdali se vám líbil, či hnusil. K obojímu vám snímek dá prostor a dostatek argumentů. Pokusím se zahrát si na schizofrenickou duši dvou recenzentů v jednom těle – jeden se do Once zamiloval (srdce), druhému se příliš nelíbil (hlava), a obě stanoviska si trochu proargumentujeme. Nejprve to obtížnější – proč Once miluji. To je těžší především proto, že se slovy těžko popisuje pocit, kterým vás tento malý velký film tolik zasáhne. Upřímně řečeno nevím, je-li to dáno onou civilností a obyčejností, která vyzařuje z obou hlavních představitelů (vynikající Irglová a Hansard, kteří jsou partnery i v běžném životě), nicméně v současné době všudypřítomného cynismu na straně jedné a přehnaného vychvalování umělých emocí na straně druhé, je vztah těchto dvou tím nejkrásnějším, co se na plátně za dlouhou dobu objevilo.
Jedná se o dvojici, která pomalu ale jistě přestala věřit v osudovost lásky, navíc jsou od sebe tolik „vzdáleni“ (téměř vším), že jediné, co mají kromě této nedůvěry společného, je už jen láska k muzice. Asi nejlepší moment filmu, kdy spolu hrají hit Falling Slowly, si uvědomíte, že tohle asi ani nejde zahrát. Na plátně jsou zkrátka a dobře dva lidé, dva hudební nástroje a jednotlivé tóny začínají postupně dávat nádhernou melodii. Stejně jako se postupně skládá tato melodie, skládá se i jejich vzájemné pouto, které najednou přeroste v to, co by standardní film nazval láskou a vše by skončilo „dojemným“ happyendem. Ve filmu Once však nic podobného nehledejte. Postupně se objevují i falešné tóny v podobě přílišné realističnosti – oni dva zkrátka spolu být nemůžou. Pro společnou lásku by se totiž musel jeden podvolit tomu druhému a opustit svůj život. To by však byla lež. A oni si lhát nechtějí a nepotřebují. Autorům a hlavním hrdinům se zkrátka podařilo propojit dvě v klasických filmech neslučitelné věci – ideál a realitu: každý si přeje prožít osudovou lásku, nicméně ne každý osudový vztah končí „a žili šťastně až do smrti“ (podobně tomu bylo například ve filmu Prime). To spolu s krásnou hudbou nejspíš jsou hlavní důvody, proč Once milovat.
A nyní již několik důvodů, proč Once „nenávidět“. Tak předně je problém veškerá dramaturgie snímku – jedná se totiž o velmi malý příběh (který by vydal na půlhodinovou romanci), na nějž jsou nabaleny „klipy“ k písničkám, díky nimž se dostaneme na standardní filmovou délku. Mezi jednotlivými klipy se vlastně odehraje velmi málo: dvojice se potká na ulici, jdou na kafe, jdou k Němu domů, aby Jí nechali opravit vysavač, poslouchají muziku. Po několika dnech se opět potkávají, jdou k Ní domů, povídají si, dozvídají se o sobě, svých osudech a snech. Ona Jej donutí něco udělat s jeho životem (a tím si definitivně zavírá možnost navázání trvalého vztahu). Vše jen naznačené minutovou scénou a doplněno textově odpovídající skladbou. Tím by divák mohl propadnout dojmu, že jde o muzikál, jenže na muzikál to je příliš realistické a nikdo nechodí po ulicích a zpívá jen tak, žádné taneční scény, ohňostroje...
Komentáře
Přehled komentářů
wow to je hezký film a v něm je ještě hezčí píseň to chce potlesk.Prosím ten kdo si přečte tenhle komentář tak mu zatleská a ať zatleská hlavně taky té písni je opravdu překrásná.
wow
(lenka, 18. 6. 2008 14:16)